Pazartesi, Nisan 26, 2010

Tomara Diblesi ve Zeytinyağlı Lahana Sarması

Anneciğin sevgilisi..Nasıl güzel açmış değil mi?Maşallah demeyi unutmayınız lütfen!
DSC08371

Tomaralar ve Lahanalar Trabzon'dan gelmişti..İlk akla gelen tomara diblesi oldu..Bir de tomara tavası yapılır farklı olaraktan..Tomaralara burada ne deniyor bilmiyorum..Trabzon'dan kaç kişiyi aradımsa, 40 yıllık tomaranın başka ne adı var diye de benle dalga geçtiler..Kısaca bu ot'a Trabzon'da tomara deniliyor..Pazarlarda ki Karadeniz bayanları kesin bilirler..Biraz önce annemin
başının etini yedim, neden farklı bir ismi yok diye..Kadıncağız benden kurtulmak
için çabuk çabuk yatmaya gitti..))
Tomaralar demet halinde olup,çok incecik dal gibiler..Yaprakları yok anlayacağınız..Karadeniz'in otları sanırım Eğe otlarına pek benzemiyor..
Tatmak ve yakından görmek gerek..)

İçinizden bu otu bileniniz varsa benimle paylaşır mı?..Lütfen!Bizde otların ve sebzelerin isimleri çok farklıdır..Mesela;Pancarın Çukundur olduğunu bilirmiydiniz?
Hatta benim gibi, Kadıköy balıkçı çarşısında yana yakıla çukundur arayıp,satıcıları şaşkın ettiğiniz oldu mu?

Tomara Diblesi
Hazırlanışı
Bir bağ tomaranın kabukları soyulup,kesilip haşlanır.

1 soğan,1 domates rendesi,karabiber zeytinyağ ve tereyağda kavrulur.

Üzerine yıkanmış pirinçler ve tomaralar konulup,karıştırılmadan sin ateşte pişirilip demlenir.

Servis edileceği zaman üzerine nane serpilip, karıştırılıp servis
tabağına alınır.

Afiyetler olsun..

Lahana Sarması
Lahanalar Trabzon'dan gelmişti ve taze taze sarılmıştı..

Her yiyen lahana değilde asma yaprağı sanmıştı..

Kalem gibi sarılıp, çok nefis olmuşlardı..

35 yorum:

lezzet sefasi dedi ki...

Sarma ya bakarken kendimden gectim.
Sanki makina da sarilmis gibi hepsi ayni.Ellerine saglik canim.
Sevgiler
Sefa

Mutfak Havlusu dedi ki...

Değişik birşey tomara.ilk defa duydum desem?
ellerine sağlık güzel bir ot yemeği.

EZGİLİ TARİFLER dedi ki...

yöresel bir lezzet ellerinize sağlık sarmalarda aynı boyda gibi saranın ellerine sağlık harika görünüyor.

TARİF BAHÇESİ dedi ki...

Merhaba Gül abla, yemekler harika. Karadenizli olarak ağızımın suyu iki kat aktı :)

Tomara dediğin otu ben Dikenucuna benzettim. Giresunda bir ot var ona benziyor. Dikenucu birde Mercan denilir. Ama belki ben benzettim. Dikenucu ile bizdede dible yapılır. Birde soğanla kavurması olur. Harika oluyor...

Kendine iyi bak ablaçığım, öptüm.

Nesrin

Saglıklımutfak dedi ki...

Bizde de çükündür derler havuca da pürçüklü. ama o dediğin otu ben de bilmiyorum canım . tarifler nefis ellerine sağlık

Unknown dedi ki...

Tomara otunu hic tanimiyorum, ama eminim cok lezzetlidir fakat o dolmalari kim sardi öyle, bayildim... Ellerinize saglik... Nasil da albenili bakiyor ekranimdan... Bir ic cekmemek imkansiz... Sevgilerimle, yiyenlere afiyetler olsun...

fuat gencal dedi ki...

Bir karadenizli olarak lahananın her türlüsüne bayılırım.Ellerinize sağlık.

Saygılar.

Aybike Ceylan dedi ki...

Harika olmus Gul'um, ellerine saglik. Hic duymamaisim ne degisik tadlarimiz var, yaza gliyorum galiba, gorusurz umarim, gecen sene olamadi ama belki bu sene yapariz..

humeyra dedi ki...

Ben hemen paylaşayım istediğin isimleri :)
Zulbut (Alaplı-Zonguldak)
Kaldirik (Düzce)
Galdirik (Yakın bir başka yer)
Hotan (Ereğli)
Isbıt
Tomari

Annem alaplı, babam Düzceli olduğu için zulbut, hotan ve kaldirik isimlerini biliyordum. Isbıt ve tomara'yı da bloğumda bu sebzeyi yayınladıktan sonra gelen yorumlardan öğrendim :) Meğer ne çok ismi varmış.

Bu arada pancara biz de çükündür deriz.

Biz zulbutu yumurtalı yaparız. bir yerde mısır unlu yapmışlardı. Şimdi bir de pirinçlisini gördüm tam oldu :)

BİR Çay İÇİP KALKACAKTIK:) dedi ki...

ellerine sağlık mefis

fiko-yağız mutfakta dedi ki...

tomaranın başka adı varmı bilmem ama lahanalar enfes görünüyor ellerine sağlık

kalpkurabiye dedi ki...

trabzona bir dahaki gidişimde alayım bende bu tomaralardan:)) nefis olmuş ellerinize sağlık..

http://www.lezzetibol.com dedi ki...

Oy oy oy canım yemeklerin nefis nefis canım. Çok ta sağlıklı. İzmirli olduğum için tomara adını ilk defa duydum. Ama eminim çok lezzetli ve sağlıklıdır.
Ellerine sağlık canım
Çok öptüm

Adsız dedi ki...

Merhaba,
Trabzon'lu olarak tomara adını duyunca heyecenlandım. aslında "dible" bile sadece karadenizlilerin bildiği bir yemek. Ben de haftasonu fasülye diblesi yapmıştım. Yöresel yemekleriniz ve anlatımınız çok güzel. Ellerinize sağlık.
Ayşe Alpay

Betül KAVAL dedi ki...

merhaba gül abla

bizde de tomara yada somara denir.
Buralarda ona hodan ve kadırek yada kaldırak da deniyor.

bende çok severim ayrıca geçengün pişirdim. Bizde yumurtalı yada sade kavurması yapılır.

ellerine sağlık...sevgiler öptüm..

Unknown dedi ki...

uzun zamandır yemek tarifi vermiyordun bu iyi geldi.ellerine saglık.ama eminim ben antalyada bu otları bulamam.

Bir Dilim Düş dedi ki...

Ayyy benim sardıklarımı görsen kocaman kocamanlar bunlar ne güzeller böyle ellerine sağlık canım .

Sevgiler,
Evren

Unknown dedi ki...

Meleğim sarmalar kalem gibi ellerin
dert görmesin kocaman öpüyorum...

aylinayca dedi ki...

ellerinize sağlık çok güzel görünüyor yaptığınız yemekler tomara otunun diğer adı galdirik otu sevgilerimle...

Adsız dedi ki...

Karadenizin ne değişik yemekleri var.Bizlerle sık sık paylaşsanız çok mutlu olacağım.Mutfağınız çok bereketli, yaptıklarınızsa çok lezzetli ve göz doldurucu görünüyor.Lezzetlerinden hiç şüphe etmiyorum çünkü arkadaşlarım bizzat test ettiler..İnşallah bir gün bende bu güzel lezzetlerle birliklte olurum.Sevgiler,Selda

yeşim dedi ki...

gülcüm çok geçmiş olsun rahatsızmışsın.acil şifalar diliyorum canım benim.sayfandaki tüm tarifler resimler her zamanki gibi mükemmel...eline o melek gönlüne güzel yüreğine sağlık...çok çok öptüm.sevgiler...

*kelebekana*-* dedi ki...

maaşallah maaşallah ne çiçeğidir bu çok beğendim ..çiçekte mi karadenizde yetişiyor???ismini öğrenirsem belki buradada bulabilirim ..

neslihan erzincan özgür dedi ki...

kuzicim sanırım bizim burda galdirik dediğimiz ot bu.kızartması da şahane olur.ellerine sağlık canım.ben dibleisni ilk kez gördüm.deneyeceğim canım.çok öptüm.

ebru dedi ki...

Gül Hanım ellerinize sağlık. İkisi de öyle lezzetli görünüyorlarki tam öğle vakti canım çekti. Öpüyorum sizi.

Benhurum dedi ki...

Aman Allahım Gülümm ya sen beni delimi ediceksin:D bunlar ne böyle canımın içi iştahım kabardı resmen:D baka baka bir hal oldum kaldım resmen ve yazacak ancak fırsat buldum:D Ellerinize sağlık siz birer harikasınız maşaallah.

Tomara gerçekten enteresan bir isim ayrıca çukundur'a da çok güldüm:)) Allah da sizi güldürsün inş.
Pamuk annemizin ellerinden seninde güzel yanaklarından öperim bir tanem...

ümmühan dedi ki...

Uyy bu bizim tomari galiba :)

Sarmalar da enfes görünüyor, olsa şimdi ne ziyafet olurdu :)

Zeynep'le Tarifler dedi ki...

teyzemin çiçeği çoook güzelll...kesinlikle çok zarif bir çiçek:)

ablacığım dolmalar sanki cetvelle ölçülüp sarılmış gibi:))) yemeye kıyamam valla:)))ellerine kollarına sağlık,nefisss görünüyor.
çok ama çoook kocaman öpüyorummm

Unknown dedi ki...

hepsi birbirinden güzel bu arada maaşallah

Zehra Gürgen dedi ki...

Gülüm tomarayı bende duymamıştım, lahana sarması ise makinada falan yapıldı herhalde? hepsi mi aynı olur canım? maaşalah ama önce sana sonra anneciğin çiçeğine :)

ellerin dert görmesin canım
öpüyorum

Adsız dedi ki...

Bu blogda çok ilklere rastladım.Yine onlardan biri karşımda.Dolmalarınız yokmu o dolmalarınız,bizi perişan etti.Ellerinize kollarınıza sağlık.
S.Duran

Oya Kayacan dedi ki...

Gül'cüğüm bak Trabzonlu Funda da galdirik otu diye yazmış:

http://defneylebirlikte.blogspot.com/2010/03/yumurtali-galdirik-tomarakavurmasi.html

Yaprak sarmalara ne denir bilemedim. Sana da söylenmeden edemedim be Gül, hani o yaptığın işi neden yapıyorsun ki sen? Yanına bir yamak al, alaturka yemek davet organizasyonları yap. Alaturka deyişim, eline bir başka yakıştığı için bizim ağdalı baklavalar, börekler, dolmalar.

Çükündür'e öldüm bittim gülmekten. Adamı masaya oturtup, "ye bak çükündür," diyeceğim mesela!!! Ay gülme krizim tuttu, çok yaşayın kızlar.

Oya Kayacan dedi ki...

Lahanaya yaprak dedim değil mi? Aklım yaprak sarmada çünkü.

Tijen dedi ki...

Evet Gül'cüğüm, Hümeyra'nın dediği gibi, tomara hodanın Trabzon'da söylenen adı. Pek güzel olmuş dibleniz de sarmalar da olsa seve seve yerdim!

meyse dedi ki...

merhaba, ben de yorum bırakmak istedim, tomaranın Giresun'daki adı galdirik, yorumlarda gördüm gerçi ama ben de belirtmek istedim, çok da severim kendilerini:)

altan soylu dedi ki...

tomaranın yaprağı yok yazmışsınız doğru değil tomaranın sadece sapkısmı yenir tek dal şeklinde ve 10 -15 dal şeklinde çıkar bir kökten yaprakları her dal ucunda iki el büyüklüğünde ve üzeri ısıgan otuna benzer ama ele batmayan pütürlü dikenleri vardır tomara tavası trabzon köylerinde yapılan muhteşem bir yemektir ne yazıkki restoranlarda yapılmaz çünkü doğada kendiliğinde yetişen bir ottur özel üretimi yoktur...saygılar