Pazartesi, Ekim 29, 2007

GULYA (HULÜYA)VE GÜZ FASULYESİ

Güz fasulyesi,adı üzerinde güz aylarında çıkar Trabzon'da.Meraklısı pek sever güz fasulyesini ve çıkmasını dört gözle bekler.Güz fasulyesi, ya kaburga ile ya da pirzola ile pişirilir bizim evimizde, mutlaka da tatlı soğan eşliğinde de yenir.)) Rahmetli ananem kaburgasız ve pirzolasız pişen bu yemeğin tadı tuzu olmaz derdi devamlı(Nur içinde yatsın).Bize de dün sabah annemin arkadaşı Trabzon dönüşü getirmişti.Bugün annem pirzola ile pişirdi güz fasulyesini ve afiyetle yediler(ben fasulye hayatta yemem de).Bereketli bir yemek olduğundan, kokusunu alan bugün bizdeydi..))Yapılışı ise pirzolalar tencerenin dibine döşenip üzerine fasulyeler,domates ve soğanı doğranıp konur.Son olarak da tuzu,suyu ve tereyağı eklenip pişirilir.Bu fasulye burada yok ve sanırım da pek tanınmıyor..))Kılçıkları pek fazladır.Ne kadar temizlenirse piştiğinde sanki hiç temizlenmemiş gibi görünür.Yerken o kılçıkları kesinlikle insanı rahatsız etmez.Yeni çıktığında sanırım 2 ay gibi evlere misafir olduktan sonra bir daha ki güz'e kadar ortadan kaybolur.Bu yüzden kilolarca alınıp iplere dizilip kurutulur. Yazın veya kışın tuzlanmış kaburga eti ile pişirilip yie soğan eşliğinde yenilir.Kurutulmuşun lezzeti ise çok farklı olurmuş.Sanırım içine konulan tuzlu kaburgalardan olsa gerek.Herkese afiyetler olsun.GÜZEL BİR HAFTA DİLİYORUM!
Gulya, çocukluğumda da sık sık evimizde yapılırdı.Bu yemek, kocaman kocaman tepsilerle yapılıp komşular toplanıp beraberce yenilirdi.Sanırım tek başına yenilen gulya'nın tadına pek varılamazdı.Gulya'nın arkasından da hemen nişasta ile pişirilip kaselere konulan bir bulamaç yapılıp, üzerine ise kepçe ile tereyağı dökülürdü.Herkesin eline birer kase ondan verilip afiyetle yendikten hemen sonra ise çay faslına geçilirdi.Çocukken belliydim ben, herşeyi yemeyen abur cuburla beslenen bir çocuktum.Gulya'yı ağzıma koymayan ben şimdi adeta gulya delisi oldum.Sanırım insalar yaşlandıkça damak zevkleri de değişiyor.)) Gulya Trabzon'a ait bir yemek çeşididir.Günümüzde ise bir takım değişikliklere uğramış olsa da annemin yaptığı ananem usulüdür.Rahmetli ananeciğimde annesinden gördüğü gibi yapmıştır vefat edinceye kadar.
ÖNEMLİ NOT:Trabzon şivesine göre orjinal adı HULÜYA imiş.Trabzon'lu akrabalarımızdan uyarı maili alınca hemen düzeltmek istedim.Bundan sonra yöresel yemeklerimizin orjinal isimlerini önce anneme danışmam gerekiyor ..))Annemden yemeğin tarifini akıl edip almışım ama ismini günümüz ismine göre yazmışım demek ki..))DÜZELTME YAPILMIŞTIR.. HU HUUUUUUU!!
Malzemeler
Bayat ekmek
Top lahanası /Yürekli lahana(karalahanın bir çeşidi)
Sarımsak
tereyağ
limon
tuz
Yapılışı
Lahanalar ayıklanıp yıkanır,bıçakla iri iri kesilip tuzlu suda haşlanıp süzdürülürEkmekler(taş fırın ekmeği olursa daha iyi oluyor)tepsiye gelişi güzel dizilir.Lahanaların haşlanmış suyu ile ekmekler ıslatılır,üzerlerine lahanalar konur.Lahanaların üzerlerine 5-6 diş sarımsak doğranır.2 adet limonun suyu sıkılıp lahanaların üzerlerine gezdirilir.Bir sahanda tereyağ yakılıp lahanaların üzerine gezdirilir.Son olarak tepsi fırına verilip üzeri kızarıncaya kadar pişirilir.
Gulya severler, görmüş olduğunuz tepsinin hepsini tek başına yerler.Nedense bu yemek ne kadar yensede hiç bir rahatsızlık vermez.))Gulya Trabzon'luların vazgeçemedikleri yemeklerin başında gelir.Günümüzde ise artık yemeklerde değil çaylarda ikram ediliyor.
Üzerine yağ dağlanmış hali..
Lahanaların üzerlerine sarımsakların doğranmış hali..
Evde kalmış bayat ekmekleri değerlendirmek adına ideal bir yemek çeşidi.Kesinlikle taze ekmekle yapılmaz.
Lahanalar haşlanırken..)

44 yorum:

NiNo dedi ki...

gulum ellerine saglik mislergibi gene yersey bayramimizi kutlarim canim

Bir Anne dedi ki...

Ben de Trabzonluyum diye gecinirdim. Hic duymamistim Gulyayi. Annemin degil, babamin memleketidir Trabzon, ondan olsa gerek. Babam da hic pisirmezdi yoresel yemekleri:)
Fasulye de, gulya da cok guzel gorunuyor, ellerine saglik canim:)

Bocuruk dedi ki...

Ekmeği kesinlikle atamayan birisi olarak bayat ekmekle yapılan her yemek çok ilgimi çeker. Üstelik lahana da çok faydalı bir sebze. Ellerinize sağlık Gülüm:)
Sevgilerimle...

renkler dedi ki...

Gulya feci güzel bir tarife benziyor. Ekmekleri değerlendirmek için de güzel. Fasulyeyi ise ilk kez duydum. Gerçi kaburga veya pirzola ile pişen her yemek ayrı lezzette oluyor. Üzerine afiyet ben de dün ilk kez kocaman güvecimle türlü yaptım. En alta kaburga dizdim. Tadını nasıl etkiledi. Çok güzel olmuştu...

serinmavi dedi ki...

Çok değişik her iki tarifte.eminim çok lezizdir..eline sağlık canım...Sevgiler....

Adsız dedi ki...

ne kadar değısık bır tat.. denemelı bacım..elıne sağlık..

sevgıler
fıdan

Bizim Evin Mutfağı-Aysel dedi ki...

Gulya banada çok ilginç geldi. Duymadığımız bir lezzet. Ama denenmeye değer. Elinize sağlık sevgiyle
http://sicakpaylasimlar.blogspot.com/

daimamutfak dedi ki...

Gülcüğüm ilk kez senden duyduğum bir yemek çeşidi bu.Öyle güzel anlatmıssınki okudum durdum.Lezzetli olduğu çok belli.Ellerine sağlık. Bu arada bayramımızı da kutlarım...sevgiler.

banu kırmızıgül dedi ki...

ellerıne saglık canım harıka olmuş. sevgıler...

Unknown dedi ki...

İki değişik yemek il defa gördüm.Nede güzel yöresel yemeklerimiz var.Paylaşım için sağol ellerin dert görmesin...

Beyhan dedi ki...

Canım,fasülye yemeği harika görünüyor,soğan eşliğinde yenildiğini duyunca daha bir beğendim.Bayılıyorum soğana sarımsağa:))
Gulyaya gelince,haşlanmış lahanadan sarma yaparken bile bol bol yediğimi düşünürsek bu yemek bana çok uygun.Lahana olsunda...
Üzerine limon da sıkılıyorsa tam benlik.
Ellerinize sağlık,anneciğine selamlar.Öpüyorum

Begüm dedi ki...

Çok hoş ve iştah acıcı bir blog.Herşey çok nefis görünüyor.Ellerinize sağlık.Selamlar..

Nalan Kaplan dedi ki...

Gül'cüğüm çok ilginç bir yemekmiş Gulya.Trabzon'lu tanıdıklarım var ama ilk kez duydum bu yemeği.Ellerine sağlık sevgiler...

Yemekbahane dedi ki...

Gülcüm,

Yine çok keyifle okudum yazdıklarını ... elinize sağlık...

sevgiler
müge

NAZLICA dedi ki...

Sevgili Gül bak şimdi yine yeni birşey öğrendim senden. Gulya ilk kez karşılaştığım bir yiyecek. Lahana bizim eve sadece sarma ve turşu için girer, adet öyle. Hiç böyle bir şey yapılabileceğini düşünmemiştim. Fasulyenin her çeşidini çok severim, hele taze olursa... Ellerine sağlık canım. Teşekkürler bu güzellikleri paylaştığın için. Öptüm

lalecik dedi ki...

Gül'üm, sayfana geldim ve çıkamadım yine. Ya bu nefis yiyecekler insanı çileden çıkartır. Onca blog geziyorum ama sizin evde yapılan yiyecekler kadar iştah açanı ve değişiğini görmedim. İyiki komşum filan değilsin, yoksa sizden çıkmam:)Annenin, senin ellerine sağlık canım.Öpüyorum ve etkinli
ğime bekliyorum.

Adsız dedi ki...

Canikosu Kasım sonu gibi yine Avrupa varsa bana bildir.Liste hazırladım sana.Hehehehehe!!

Not:Pastan yine 1 numaraydı canım.Sen olmasanda adın sık sık masada geçti.Anacığın ise yine dil ısırttı misafirlere..41 kereeeee maşallah o ellere.:))

Öpüyorum canısı.

Adsız dedi ki...

gülüm benim
Güzel yemeklerini görünce insanın iştahı açılıyor.Aklına nereden geldi hulüya.Siteni ziyaret ederken bile buram buram hulüya kokusunu alıyorum. Trabzonda lahana zamanı çok olur yöresel yemekler özellikle çay partilerinde.Sana yöresel yemeklerden hiç duyulmamış tarifler göndereceğim.Canım benim ellerine sağlık öpüyorum seniiiii

Adsız dedi ki...

Yukarıda ki yorum bana ait Güllü.

Öpüyorum
Vildan

Adsız dedi ki...

Canım ablacım nasılmış bugün.
Hımm taze fasulyeyi bende çok severim hatta bu öğlen menümde fasulye vardı :) :) Tabi sizinki kadar güzel değildi ama .
Lahana tarifinde çok değişik geldi bana . Amam görüntü muhteşem . Ellerinize sağlık ablacım .
Ben bu aralar sabah 8 akşam 9 kendimi programlanmış robot gibi hissediyorum valla. :) :) Ama sadece iş konusunda robot söz konusu yeme içmeye geldimi kendime geliyorum programları falan alt ediyorum :) :) Gene aldım 1 kilo. Hee unutmadan inşallah ben bu hafta sonu lahana çorbası diyetine başlıyorum söz lahanadan açılmışken :) :) Tabi 2 haftalık bir karar ama hala başlayamadım ama bu hafta sonu için acayip kararlıyım .
Canımcım benim kendine çok iyi bak öpüyorum.
Sevgiler bahar

Selcen Şenocak dedi ki...

Ellerinize sağlık Gül'cüğüm bende bu aralar lahanalı tarifler deniyorum çok lezzetli oluyor. Bayat ekmekleride değerlendirmek içinde güzel bir tarif. Sevgilerimle...

Yaren dedi ki...

Sen gene ne güzel seyler yapmisin.Ellerine saglik,masallah sana.

Adsız dedi ki...

Okurken çok hoşuma gitti.Ellerine sağlık.Mutlaka denemek lazım.
Fasulyeyi çok severim ama bende kılçıklısına asla tahammül edemem:)

NiNo dedi ki...

canim bende seni osledim yahu su bloglar aleminde ne guzel dostlarimiz var sende benim icin o guzelliklerden birisin bilesin istedim ;)

SEDA dedi ki...

Ne güzel yemekler bunlar,ellerine sağlık Gül'cüğüm. Sevgiler

Melek* dedi ki...

sitenizi yeni gördüm ellerinize sağlık fasulye çok güzel gözüküyr

sevdamavisi dedi ki...

Canım,
ellerine sağlık ne ilginç bir tarif vermişsin. internet bağlantımda sorun olduğu için ancak internet cafeye gelip sayfanı ziyaret edebiliyorum. o yüzden sık yazamıyorum. her gelmemde de harika tarifler görüyorum. sevgiler

Ferhanca dedi ki...

Gül'cüm ,sayfan çok güzel olmış renkler çok güzel ..ahenkle dans ediyor ..
ama şu kelemle (Bafra ağzı kelem )yapılan tirit desk olur sanırım çok güzel ben böyle değişik şeyleri çok severim fırına girince dahada güzel oluyor herhalde..anneciğinin ellerine sağlık.Ayrıca yaşlanmak falan bir daha duymayayım sen den kızım eskiden yemediğimiz şeyleri daha doğrusu tadına bakmadığımız lezzetlerim tedina varıyoruz okadar çok öptüm canım ..Anneciğine hürmetler..

Hesna dedi ki...

Gülcüğüm lahanayı bu haliyle hiç görmemiştim. Çok değişik olmuş eline sağlık canım.

Adsız dedi ki...

Gül'cüm ne kadar değişik ve güzel yemekler. Ellerine sağlık canım. Sevgiler..

lezzetlilerim dedi ki...

Sevgili Gül çok ilginç isimli ve oldukça güzel olan bu yemek için ellerine sağlık. sevgiler.

IŞILCA TATLAR dedi ki...

Sevgili Gül, yeni evli çifte gönderdiğin güzel dileklerin için teşekkür ederim. Balayında olmasalar onlar da ederlerdi.
İsmi kadar kendisi de çok ilginç bir yemek Gulya. Hiç duymamış ve yememiştim. Çok güzel anlatmış ve yapmışsın, ellerine sağlık.
Sevgilerimle,

Leziz Sofralar dedi ki...

Gül'cüm ellerine saglik yine nefis ve degisik bir yemek yapmissin bende hic duymamistim ismini,sizlere afiyet olsun canim sevgiler...

Ilker Erdem dedi ki...

Taze fasulyeyi o kadar severim ki anlatamam. sayfanizi acinca bir off cektim. Bu fasulyeleri maalesef bulamiyoruz buralarda. (Almanya). Ellerine saglik cok leziz gorunuyor. Sevgiler,
Ilker

Kevser - Elda'nin Annesi dedi ki...

Gülcüm, görüsemiyoruz yine coktan beri, insallah iyisindir, ama ben seni herzaman izlemedeyim. Ben simdi dogruyu söylemek gerekirse bu etli fasulyeli yemegin görüntüsüne bayildim, fasulyeler ne de güzel yansimi resime? Ellerinize saglik diyorum ve sana ve ailene simdiden güzel bir hafta sonu tatili diliyorum.

Selam ve sevgilerimle canim, öptüm..

Aybike Ceylan dedi ki...

Gul'cugum,
Ne desem, agzimin sulari akti gitti resimlere bakarken, ellerine saglik, harika olmus hepsi.
Guzel bir hafta sonu diliyor, sevgilerimi gonderiyorum.

Adsız dedi ki...

yahu bu lahanalı şey müthiş olmuş... ellerinize sağlık...

sıcacık sevgiler...

Hatice dedi ki...

sevgili Gül'cüğüm ellerinize sağlık, güzel bir hafta sonu diliyorum...
sevigiler...

dogada.blogspot.ru dedi ki...

sevgili adaşım HULÜYA sanki tabakta önümde duruyor ne kadar canlı iştah kabartan bir görüntüsü var ellerine sağlık canım güzel bir hafta sonu dileklerimle sevgiler

Tijen dedi ki...

Gül'cüğüm,
Gül'ün mutfağının Gül'üyle sen arka arkaya yorum bırakmışsınız, ben de aranıza girip dilek diledim. Ayrıca bir önceki yazıdaki gülü ikinize armağan ediyorum. Güllere gül yakışır!

NiNo dedi ki...

gulummmmmmmmmm gecegece yorumlarinla koltulklarin kabardi simarttin beni :D beyaz firin neresi bu arada :D

Ferkay dedi ki...

lahana harika Gül. bizde pek lahana yenmez bunu deneyecegim bakalım beyeneceklermi

Gönül dedi ki...

iki değişik lezzet eklemişsin canikom ellerine sağlık pek güzel görünüyorlar.sevgilerimle

Adsız dedi ki...

sanada selam canım.